söndag 7 juli 2013

Vansbrosimningen race report :)

Efter att det gått så bra på Vätternrundan kröp längtan att köra de andra klassikerloppen sakta men säkert fram. När jag sedan hörde att en kollegas vän inte kunde simma Vansbrosimningen pga skada var saken biff, klart jag skulle simma!

Dock var hade jag inte helt koll på reglerna för namnbyte utan han bli lagomt irriterad på arrangörerna både på lördagen och söndagen när jag skulle hämta ut nummerlappen. Man var tvungen att ha med ett påskrivet startbevis för att få ändra namn, på söndagen visste jag ju att det påskrivna beviset skulle komma men jag hade gärna få hämta ut det tidigare och inte behöva springa som en galning till starten...
Jag hann iaf upp till starten, tog en nervöspink i skogen och iklädde mig sedan våtdräkt och badmössa. Sedan mot startfållan som var i solen, varmt! Upptäckte till min besvikelse att man inte fick gå ner i vattnet innan start, jag vill ju gärna simma några armtag och få in andingen innan det blir allvar. Det var bara att gilla läget och hoppa i när startsignalen hade gått, det första jag lyckades med var att dra en kallsup och efter det tog det säkert en minut innan jag fick ordning på simningen.... Men sen gick det bra, jag fick känslan att jag simmade rätt bra och avslappnat och kunde ligga på. När vi simmade under tågbron höll jag på att dundra in i bryggan de satt upp som skydd för brofundamenten, jag tror min fokus var på att simma på och inte på att lägga så mycket energi på navigering... Det gick hyfsat bra. :) Vattnet var inte alls kallt som jag trott utan helt lagomt, på några ställen där solen låg på tom riktigt varmt!

Sen vände vi upp i Västerdalälven och iiii va kallt det blev, detta samtidigt som det blev mer och mer folk och så blåste det så jag tror vi hade både motström och motvind. Jag la mig ganska långt ut för att kunna simma i min egen takt, det gick rätt tungt här men det var ju så lite kvar så det var bara att kötta på! Var gött att se markeringarna för 500 m kvar, 400 meter kvar osv, spurta! Efter 53 minuter klev jag upp ur vattnet, något sämre tid än sist men ändå nöjd! Fast nästa gång jag simmar ska jag göra det under 50 min! :)


Starten för elitsimmarna
s

Efter målgång :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar