fredag 1 mars 2013

Stafettvasan

Trodde länge detta året skulle bli det första på mycket länge som jag inte körde ett enda lopp under vasaloppsveckan men så fick jag rycka in akut och köra stafettvasan! De som var närvarande när jag fick frågan sa att frågan inte ens hade ställts klart innan jag tackade ja :)
Första sträckan blev det och vilken dag det var! Först var jag lite nervös över vallningen, var mycket varmare än vad jag trott och det pratades klister i startledet men så tänkte jag att jag kunde iaf inte göra nåt åt det så varför ha panik. Jag hade lagt LF6 på glidet och på fästfronten ett lager Toko grundwax, 2 lager VR40, 3 lager VR55.

Jag hamnade ganska långt bak i startfältet men jag tror det passade mig bra så jag inte sprängde mig i backen. Det gick sakta i backen men inte så det stod still alltför mycket, mina skidor kändes bra men högg ibland då det var mycket skräp i spåren. När vi kom upp på myrarna kände jag mig pigg och kunde staka på med bra frekvens. Bitvis blåste det rejält, som tur medvind, och man fick bra skjuts i ryggen fast man fick hålla hårt i stavarna så de inte flög iväg. Jag märkte tidigt att det gick mycket lättare att stå brevid spåren och ute på myrarna var det de enda rätta! Från smågan kändes det som jag bara passerade folk och sånt blir man stärkt av! Är nöjd med dagen!


Lägger på ett nervöslager innan start :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar