måndag 9 januari 2012

Vegetarian

Sedan ett och ett halvt år tillbaka äter jag nästan uteslutande vegetarisk kost. Jag upplever att jag har blivit mycket bättre i lederna av det, säkert är det en dos sanning och en dos önsketänkande.  Fast för mig spelar det ingen roll om det är sanning eller önsketänkande, huvudsaken att det känns bättre!

Det var boken "Reumatism- koständring kan hjälpa vid reumatiod artrit" av Alf Spångberg som fick mig att fundera i de banorna. Samt att jag upplevde att jag hade väldigt lite problem med lederna det året jag studerade utomlands, då åt jag i stort sett inte kött pga eventuella tillsatser i foder och kött.

Nu är jag ingen militant vegan direkt, bjuds det på mat och det inte finns andra alternativ än kött då äter jag det som bjuds. Helst väljer jag fisk isåfall men i "värsta" fall kött.

Idag bjuds det på quorngryta i mitt lilla hem, receptet är googlat med sökordet kycklinggryta. Smaskens!

3 kommentarer:

  1. Hej S,
    Snubblade på din blogg när jag googlade "träna med RA". Jag utreds fn för RA och har känt mig lite deppig inför tanken att kanske behöva avstå mitt åttonde Vasalopp, sommarens planer i alperna och mitt kommande drömmaraton. Var det nu slut på motionslopp och alpinturer?
    Din blogg fyller mig med hopp och tillförsikt och i morgon ska rullskidorna fram igen!
    Tack.
    /C

    SvaraRadera
  2. Hej C, Jag svarade väldigt bra på medicinering och nu mår jag jättebra! Visst det går i vågor och slarvar jag med medicinen blir jag sämre, men sämre blir jag även om jag inte tränar. Jag har kört både vasan, marathon och alpinturer sen jag fick diagnosen, så förhoppningsvis går det för dig oxå! Jag har en läkare som varje gång jag träffar han frågar "Vad har du nu gjort för äventyr sen sist?" Dessa frågor har hjälpt mig, en sommarvikarie som skulle ge mig cortisonspruta sa "va, ska du klättra? använder man inte händerna då?, det är vel inge bra!" Sådana läkare sänker... Hoppas träningen för Vasan flyter på så kanske vi står på startlinjen tillsammans! Jag är jätteglad att kunna inspirera dig! Hoppas rullskidturen gick bra! /Sara

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vilken inspirerande blogg du har! Helt fantastiskt att läsa din resa!
    Jag äter själv vegetarisk LCHF och har (så gott som det går) blivit frisk från IBS symptom.
    Kämpa på och ha det gott!
    Mvh,
    Lina

    SvaraRadera