onsdag 25 januari 2012

Ettårskontroll

Hade den årliga kollen hos doktorn i måndags, det såg riktigt bra ut! Inga inflammerade leder så inte en enda kortisonspruta! Det har högst hänt en gång tidigare att jag gått därifrån utan att få minst en kortisonspruta. Jag lovade att försöka vara noggrannare med methotrexaten och han sa att jag kunde testa att dra ner enbrelen till ca 10-14 dagar istället för 7. Jag blir glad!

Jag envisas med att gå kvar hos min gamla doktor i ett annat landsting, trivs inte alls med den läkaren jag träffade när jag gick där jag bor nu. Läkaren jag har haft hela tiden är helt suverän och passar mitt aktivitetsbehov, han har aldrig sagt att något jag gör inte är bra för en reumatiker. Utan frågar istället vad jag har hittat på för spännande sen sist vi sågs. Som nydiagnostiserad reumatiker fick det mig att se möjligheter hela tiden och min sjukdom har aldrig hämmat mina aktiviteter. Visst jag kanske inte alltid kan köra så hårt som förr men jag kan iaf göra på mitt vis!

Träffade en semestervikarie en gång när jag var in och skulle ta en kortisonspruta i vardera handleden. Jag sa att jag var på väg till Schweiz för att klättra och den frågande blicken jag fick av honom fick mig att känna mig jätteorolig. Han sa "klättra, men då använder man ju händerna" och gav mig en blick som fick mig helt ur balans. Hade jag träffat en sån läkare när jag fick diagnosen hade jag nog blivit totalknäckt och trott att jag var tvungen att ändra mitt liv helt och hållet. Nu gör jag samma saker som förut men ibland lite anpassat!

Undrar vad semestervikarien skulle ha sagt om sommarens stora mål "Kalmar Ironman!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar