tisdag 13 december 2011

Ögonoperation med ICL

Kl 16.00 idag klev jag in i operationssalen på Capio Medocular i Örebro. En ICL-operation av min närsynthet var inbokad! Jag har tidigare haft rätt dålig syn -7.50 och -6.25, linser har jag haft sen jag var 13 och de har vel egentligen fungerat bra men lite bök är det alltid. Särskilt när man går i olika luftfuktigheter tex sätter sig i bilen efter att ha åkt skidor. Har egentligen drömt om operation sen jag fick linser och nu var det dags!

Det första som hände var att jag fick sätta mig och få lite bedövningsögondroppar och nån annan droppe, samtidigt som sköterskan berättade om operationen. Därefter var det droppe efter droppe och lite lugnande innan jag fick kliva in i operationssalen. Där fick jag lägga mig på en brits och de droppade i ytterligare bedövning innan jag fick ett operationsskynke över det högra ögat. Det var en grön duk med ett "fönser" i, där fönstret var klippte de upp ett hål för ögat. Sedan fick jag en grej i ögat som höll det öppet och fick stirra in i ett starkt ljus, å så började de sätta in linsen. Innan jag fattade vad som hade hänt var det hela klart och samma procedur började på det andra ögat! Det gjorde inte ont alls men det var lite jobbigt att kolla in i det starka ljuset. Det läskigaste var nästan när läkaren klippte upp hålet för ögat i skynket å det var ju inget farligt.

Efter operationen fick jag ett glas vatten och några pepparkakor och klockan 17.00 satt jag i bilen på väg hem igen! Jag såg bra på långt håll direkt men på nära håll tog det några timmar. Jag ser fortfarande en gloria runt allt ljus men annars känns det super! Pupillerna är jättestora och jag har lite blödningar i ögonen men de skulle försvinna om högst 2 veckor. I morgon är det återbesök, rapporterar mer då!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar