tisdag 13 december 2011

Min RAhistoria

Fick en fråga om min historia med RA och kände att det får bli ett helt inlägg.

Det går alldeles utmärkt att bygga muskler och träna med RA, man får bara försöka anpassa träningen till övningar man klarar av. När jag har som ondast är det tex svårt att greppa något med händerna så då är gym svårt. Jag har ibland stora problem med framförallt handlederna och tummarna, som gör att jag knappt kan greppa något, detta är riktigt jobbigt då en av mina stora passioner är paddling.

Jag har aldrig haft problem med kondidtionsidrotter,  cykla, springa och gå funkar utmärkt! Stavgång är en skonsam träning som aktiverar hela kroppen framförallt konditionsmässigt med oxå musklärt. Tänk bara på att jobba med armarna oxå, inte bara "lyfta" staven. Man ska trycka igenom hela armrörelsen med kraft för att få bäst resultat.  Förutsatt att det funkar för handlederna då... Problem med lederna i fötter/knä/höft har jag ingen erfarenhet av men jag tänker att simning borde vara bra! En favorit jag fick när jag hade opererat axeln var löpning i vatten, skonsamt och effektivt!

Från början åt jag metotrexat och något jag inte kommer ihåg namnet på (gul å vit burk). Det jag framförallt upplevde jobbigt var att jag blev så sjukt trött av medicineringen, hade inte ork till något alls! Jag pluggade under denhär tiden och sov riktigt mycket. Efter ett år tog jag bara metothrexate 8 tabletter, fick rätt dåliga levervärden, var trött och gick ner på 6 tabletter som passade mig mycket bättre. Trött var jag fortfarande och hade bitvis väldigt ont i vissa fingrar och handlederna, även nån tå. Kompletterade med kortisonsprutor nån gång i halvåret.  Sådär rullade det på i 6 år tills jag träffade en läkare i ett annat ärende som själv hade Bechterew. Han tyckte att en så aktiv person som jag definitivt skulle medicineras biologiskt och att landstinget tjänade på det i slutändan. Jag hade dessutom i ungefär samma veva bytt landsting till Värmland som medicinerar biologiskt i ganska tidigt stadium. Jag hade trots att jag flyttat valt att ha kvar min gamla läkare i ett annat landsting för jag trivs så bra med han och det gjorde jag inte med de jag träffade i Värmland. Iaf så lyckades jag övertala min läkare att jag skulle få Enbrel, detta var ungefär i januari 2011 och jag hade haft riktigt jobbigt med handlederna. I ett halvår tog jag bara Enbrel och mådde jättebra! Pigg, glad och nästan helt symptomfri! Nu kör jag Metothexat och Enbrel i kombination för det ska visst ge ett långvarigare skydd.

Och jag mår bra!!!

1 kommentar:

  1. Tack för ditt svar:) min läkare har redan lovat mig att om inte methotrexaten ger ett 100 procentigt resultat för mig så ska jag få biologiskt, jag är ju relativt ung och nybliven mamma, min RA upptäcktes ju väldigt tidigt, sökte hjälp redan efter en månads besvär, så jag hoppas att det kommer att fungera bra för mig att leva med RA. Ha det så bra och tack igen, verkligen!

    SvaraRadera