måndag 5 mars 2012

Vasaloppet!!!

Vilken uppladdning! NOT... Först tog det en himlans tid att valla, vi var tre stycken varav två absoluta nybörjare. Jag la blå rex HF grafit på glidet och klister i botten på fästet med VR40 över. De andra körde på samma fäste men annorlunda glid. När vi väl vallat klart och skulle bege oss mot sälen, var mina pjäxor totalt borta! Jag tror jag ringde runt till halva företaget innan jag lokaliserade dem på kontoret i mora. Vi kastade i oss lite mat och drog till sälen, anlände vid 22 snåret och slängde oss direkt i sängen. Tog bussen till start på morgonen men den gick sakta och stannade överallt så vi var rätt sena till starten. Fick stå i kö jättelång tid för att komma in i mitt 7e led.

Starten gick och man skidade sakta framåt, rätt mäktigt att kolla upp i backen och se denna stora folkmassa röra sig framför en! I backen var det tvärstopp! Kollade på klockan när jag passerade 2 km skylten, 41 minuter hade passerat! Sjukt! Fast jag tror ändå att det är lite bra att det går sakta i början, annars skulle nog många förta sig. Jag hade superfäste men tyvärr sög det lite på glidet, tror grundvax eventuellt hade varit smartare. Men även om jag tyckte att jag hade dåligt glid märkte jag att jag gled ifrån många så det var stärkande! Min favorit på hela loppet var uppförsbackarna, kunde gå på i fin avslappnad stil och tog många placeringar. Tråkigast var det utför då det var så himla många som var riktigt dåliga att åka utför, de plogade i backar som man inte ens märker i vanliga fall. Jag vägrade att ploga, var livrädd för att mitt fäste skulle nötas bort! Så jag bromsade lite med stavarna sen gick det ganska bra att smita förbi i den upplogade strängen i mitten där ingen åkte.

Kände mig pigg i kroppen tills mellan vägundergången och Lundbergsbackarna, där tog axeln slut. Fast smärtan kom bara stötvis och det var ju en hel del uppför och där behövde jag inte använda den armen så det kändes ganska bra ändå. Och hallå, i oxberg är man ju nästan i mål så då kan man ju inte bryta! :) och mellan smärtanfallen gick det hyfsat att använda armen bara jag tog det lite lugnt. I Läde blev jag trött, men där fick jag kaffe/cola och energitablett som ökade mitt mod och efter Eldris ökade jag hastigheten och plockade placering efter placering! Det var riktigt roliga 9 km på slutet! Jag gick i mål på tiden 7:28:00 (ungefär) och var supernöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar