söndag 2 september 2012

Vem kan segla förutan vind

I torsdags ringde en kompis å undrade om jag kunde hoppa in i hans ställe under en 24h segling under lördag/söndagen. Jag behövde inte många sekunders betänketid, när skulle jag någonsin få en sån chans igen!!!

Hade inte seglat sen jag fick plats i en optimistjolle men jag fick bra intro av mina medtävlande. Vi startade vid 12.00 på lördagen, först var det lugnt å fint sen kom de på att de skulle gena utomskärs, och jag säger bara oj oj oj. Blåste som tusan, båten stod ju nästan helt på sidan! Men det gick fint å snart åkte vi in och tog den planerade kontrollen och därefter lugnade det ner sig.

Natten skulle vi dela in i 2-timmarspass, där 2 seglade och 1 sov, jag fick det tredje sovskiftet då vi bedömde behöva börja kryssa då. De två första passen kluckade vi fram i lugnt fint tempo, nästan så det gick sakta. Sen blev det min tur... Trött som tusan och vad hände, jo vinden ökade som tusan och de började kryssa sig fram. Jag for som en vante nere under däck, blev inte mycket sömn där inte :)

Riktigt trevligt var det iaf, skulle gärna göra det igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar