tisdag 9 maj 2017

Karlstad reumatologmottagning = tårar i ögonen

Jag har inte varit på reumatologen i karlstad en enda gång utan att gråta när jag sätter mig i bilen, inte heller denna gång... 

Det är helt fruktansvärt! I Falun glada sköterskor som hejar på en när man kommer in, i karlstad, en grå korridor med ett stängt rum till en sköterska som stirrar rakt in in en dator å inte tittar upp. I Falun grät jag inte ens när jag fick diagnosen och oftast går man gladare därifrån än när man kom, i karlstad skulle de behöva en psykologmottagning utanför dörren. 
 
I falun en enkät man ska fylla i om hur man mår, i karlstad ingenting. inte ens en läkare som frågar desamma. I Falun en läkare som känner på varenda led, i Karlstad en som frågar varför man är där. I Falun en sköterska som kommer in med sprutor och gör rent och sätter på plåster. Ut och sen klart tack och hej, snabbt!  I karlstad en läkare som sätter på sig ett par handskar, tar en penna markerar på leden, glömmer nåt, tar av sig handskarna, går och gör i ordning sprutan, på med handskar, gör rent, kommer på att sprutan är för stor, av med handskar, ut i korridoren för att leta smalare nål, tillbaka, tvätta händer, på med handskar, pennmarkeringen borta, av med handskar, markera, på med dem igen å så sprutar vi!  Sprutan tas på skrivbordet där det ligger journaler å receptkopior å det blir blött av desinfektionen å blodfläckar överallt. Sen när man fått sin spruta frågar man lite försynt vad han tror om nästa led, jaha är den svullen oxå, ja det kanske behövs en till spruta, vill du det? å så samma procedur igen. 
 
I falun diskussion om resultatet på enketen och hur proverna ser ut. I karlstad inget. I falun rönten med jämna mellanrum för att se trenden. I karlstad är röntgen onödigt/man ser inget, trots att patienten är säker på att en pålagring ökat. 
 
Jag är så otroligt tacksam att jag kom till Falun när jag fick diagnosen, annars hade jag nog varit ett stort vrak nu.
 
Vänster handled är ett vrak, läkaren nämde ordet protes om det inte blir bättre. Fast det var nog långt bort i tiden hoppas jag... Tyvärr har jag vel gått med den för länge så musklerna har förtvinat, men trots allt krångel är han duktig på att träffa rätt med kortisonet så nu kan jag nog komma igång å stärka upp den igen! 

Jag är förövrigt för fritt vårdval! Iaf om det innebär att jag kan komma bort från karlstad och tillbaka till falun! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar