söndag 4 augusti 2013

Tällberg Halvmarathon race report

Började dagen med att kliva upp 06.00 för att lägga fram saker till en auktion, det var fullt jobb ända till jag smet därifrån på cykeln kl 10.40. Lite lagomt stressad trampade jag mot Tällberg, 65 km bort, där jag skulle precis som i fjol skulle springa Tällberg Halvmarathon. Var under långa stunder orolig att jag inte skulle hinna fram innan 13 då man var tvungen att hämta ut nummerlapparna men exakt 13.00 rullade jag ner till tävlingsexpeditionen vid Siljans strand.

Under cykelfärden hade jag ätit min pannkaksjoximox som jag tror jag kommer att köra med på Kalmar samt att jag hade druckit mycket vatten, det var ju årets varmaste dag!

Jag fick en timmes "vila" i Tällberg innan start, speakern varnade för överhettning och bad alla deltagare att dricka mycket och gärna springa med keps. Jag var lite orolig över detta då jag svettats så mycket på vägen till tällberg och att jag inte hade någon keps, bara ett par solglasögon. Som tur var lyckades jag få en keps som delades ut från Green Hotel till de som hann sno åt sig en. Jag blötte den ordentligt och gick till startlinjen.

Bestämde mig att ta det lugnt i början men hämtade ändå många placeringar, jag var piggare än jag trodde. Första milen på banan har några ordentliga stigningar där man får bekänna färg! Jag tog det lugnt uppför men sprang hela tiden. Tog varvtider var 5e km och kollade på kilometerangivelserna att jag låg under 6 minuter iaf men i övrigt tänkte jag inte så mycket på tiden. Just efter 11 km passeringen blev jag omsprungen av en tjej som hade bra fart, jag kände mig stark och hängde med i hennes tempo ett par kilometer. Vi passerade folk hela tiden och ingen sprang förbi, go känsla! Jag släppte henne sedan men lyckades fortfarande ta placeringar hela vägen in mot mål och gick i mål på personbästa efter 1 h och 52 minuter!!!

Loppet är jättetrevlig och det är en enorm uppslutning bland Tällbergsborna, överallt står folk med egna vattenstationer och minst varje kilometer kunde man springa under en vattenstråle då byborna gick man ur huse med sina vattenslangar för att blöta ner oss varma löpare. Jag tror detta var räddningen för många! Jag sprang iaf genom varenda vattenstråle! Så stort tack alla Tällbergsbor!

Efter målgång blev det ett dopp i Siljan innan cyklingen hem påbörjades! Tog det rätt mycket lugnare än påditvägen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar