fredag 5 oktober 2012

En ostbåge kör maxpuls

Gjorde ett maxpulstest i torsdags, mest för skojs skull men oxå för att få uppdaterade pulszoner, var ju 10 år sen jag gjorde ett senast å på den tiden bör maxpulsen ha sjunkit en del...
Började med att värma upp 10 minuter innan testet började, sen gick det till enligt följande: 4 minuter i 11 km/ timmen, stick i fingret å bedömning enl Borgskalan på ben å andning, 4 minuter men jag är osäker om de ökade lutningen eller farten... sen samma procedur å en sista 4a minutare innan jag fick gå av bandet och ikläda mig en mask för maxsyreupptagstestet.
Hela testet sprang man framför en spegel å det var ingen snygg syn kan jag säga... Superkasst löpsteg, hållning som en ostkrok å lår som dallrade....
Maxtestet gick ut på att jag startade i 11 km/h (de frågade min miltid innan) i 1 grads lutning sen ökade de graden lutning varje minut. Strax över 5 minuter klarade jag sen fixade inte benen att hänga med i bandets tempo och jag hamnade längre å längre bak...
Jag fick en ordentlig självförtroende boost när jag såg att kan kryssat i Elit på MaxVo2!!! :) Å tokpeppad blev jag att träna mer och göra ett nytt test till våren! Kontentan var som "vanligt" att jag ska köra mer intervaller! Sen är jag inte riktigt överens med de föreslagna pulssonerna, det känns som både dem och maxpulsen är för lågt satta. Får dra ut till veckan å se om jag kan försöka maxa pulsen å se om jag kan justera lite på zonerna sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar